Karma – mitä se on?

Gnostinen filosofia

Webcast-tallenne on katsottavissa tästä linkistä.

Esityksen lähteenä on Kansainvälisen Kultaisen Ruusuristin oppilaiden keskustelu Golden Rosycross Community’ n videolla.

A: Aloitetaan peruskysymyksestä: mikä on karma?

B: Kun puhumme Karmasta, se ei todellakaan ole suomenkielinen sana, se on sanskritia ja tarkoittaa toimintaa. Mutta itse asiassa tiedämme varsin hyvin, että kun puhumme karmasta, puhumme toiminnasta ja reaktiosta. Voimme mennä vielä pidemmälle ja sanoa, että se liittyy syyhyn ja seuraukseen. Mutta millaisiin syihin ja seurauksiin?

A: Ymmärtääkseni karman laki ei koske vain meitä yksilöitä.

Evoluution lait ja karma

B: Aluksi meidän onkin hyvä puhua evoluution laeista ja itse asiassa siitä, että puhumme kolmesta päävoimasta, jotka ohjaavat maailmankaikkeutta. Ja puhuessamme voimista, jotka ohjaavat maailmankaikkeutta, näemme ykseyden lain, joka on varmasti jotain todella tärkeää, sitten itse karman, toiminnan ja reaktion lain sekä jälleensyntymisen lain. Näihin kolmeen pääelementtiin perustuu koko maailmankaikkeus.

A: Puhuessamme koko maailmankaikkeudesta, näemme, että karmalla on universaali elementti. Se on maan karmaa, se on ihmiskunnan kollektiivista karmaa, ja sitten on se sinun ja minun henkilökohtaista karmaamme.

B: Jos näemme, että maailmankaikkeudella on karmaa toimintaan ja reaktioon liittyen rajattomien aikakausien, miljoonien vuosien aikana, se on jotain, joka kertyy ja vaikuttaa myös ihmiskuntaan, siis myös planeettamme. Voimme siis sanoa, että on olemassa planetaarista karmaa. Ja tämän olemisen tilan näemme tämänpäiväisessä ilmennyksessään, ja tietysti myös sen miten mahdollista kehitystä määritellään ja miten siihen nykyään vaikutetaan.

A: Ja kun puhumme inhimillisestä karmasta, niin tämä tietysti liittyy ihmiskuntaan, siis tällä planeetalla olevien kuuden, seitsemän miljardin ihmisen ihmiskuntaan ja sen toimintaan, siihen miten ihmiset reagoivat toisiinsa. Tämä kaikki liittyy ihmiskunnan karmaan, joka sitten henkilökohtaisesta näkökulmasta liittyy meihin itseemme. Joten meillä on siten henkilökohtainen tai yksilöllinen karmamme.

Onko karma hyvä tai paha?

B: Yleensä sanotaan, että karma on jotain pahaa. Onko se todella niin, että karma on pahaa, tai ehkä se on hyvää?

A: Ihmisten kertoessa, että heille tai jollekin muulle on tapahtunut jotain, he sanovat, että se johtuu karmasta. Se on huonoa karmaa tai hyvää karmaa, tai se on hienoa ja olet tehnyt jotain. Olet ”karaistunut” ja siirtynyt uuteen elämänkauteen, se on hyvää karmaa. Mutta miten ihmeessä voimme määritellä karmaa hyväksi tai huonoksi, mitkä ovat kriteerimme? Miten asia, jota yritämme ratkaista puhumalla karmasta, on hyvää karmaa tai huonoa karmaa? Onko se hyvää itsellemme, itsekkyydellemme, itsekeskeisyydellemme, omalle olemuksellemme, jota kehittää? Niin, ja sitten sanotaan, että tämä on hyvää karmaa tai tämä huonoa karmaa?

B: Kuten jo totesimme, karmakäsitteen alkuperä on hyvin vanha. Puhuimme sanskritin alkuperästä, joten kyseessä on yleismaailmallinen tieto, universaali oppi. Hyvä ja paha eivät siten ole napaisuuksia, eivät ole suhteellisia, vaan liittyvät todella henkiseen olemukseen, joka meillä on itsessämme. Jos katsomme, että jokaisella ihmisellä on itsessään henkiolemus, sitä henkistä olemusta joko tuetaan tai se kielletään. Niinpä hyvä tai huono karma liittyy hyvin paljon siihen, edistämmekö, autammeko henkistä olemusta, vai kiellämmekö sen, taistelemmeko sitä vastaan, tai vahingoitammeko sitä jollakin tavalla.

A: Silloin karman hyväksi ja huonoksi määrittämisessä voi olla järkeä. On kristillinen lausunto, jossa ilmaistaan, että niität sitä, mitä kylvät, joten kylvät sitä, mitä niität. Tämän vaikutus tietysti ylittää oman yksilöllisen elämämme tai minkä tahansa Euroopan tai maailman keskimääräisen eliniän, joka on tänään noin 60-70 vuotta.

Voimmeko välttää tekojemme vaikutuksia?

B: Mutta voimmeko välttää karman vaikutuksia?

A: Niin, onko kaikki mekaanista, onko kaikki ilman tahdonvapautta? Missä määrin on vapautta, mikä on tahdonvapautemme mitta? Riippuen tietoisuudentasostani voin päättää tehdä a:n tai b:n, joten minulla on suhteellinen vapaan valinnan taso. Suhteellinen valinnanvapaus on siis olemassa, mutta sekin riippuu olotilastani, karmisesta olotilastani. Se riippuu siitä, mitä puhuimme aiemmin henkilökohtaisesta näkökulmasta, joka liittyy ihmiskuntaan, joka edelleen liittyy planeetan karmaan, jopa universaaliin Karmaan, jota kannamme tai inkarnoimme itseemme.

B: Joten meidän on sanottava, että kukaan ei voi paeta tekojensa vaikutuksia. Nämä vaikutukset eivät ehkä ole näkyvissä heti. Niiden esiintulo voi kestää tietyn ajan, mutta aina ne ovat väistämättömiä. Joten karmalla ja teoillamme on väistämätön yhteys. Ja niiden seuranta tarkoittaa sitä, ettei karma liity vain niihin tekoihin, joita teemme nykyisessä elämässämme.

Voimmeko vaikuttaa karmaamme?

A: On todella mielenkiintoista, jos voidaan sanoa, että myös karmallamme on olemassa tulevaisuus. Tai että aiheutamme tulevaa karmaa, tarkoitettuna enemmän hienovaraisella tasolla, kuten ajattelun tasolla. Ajaukset vaikuttavat välillisesti tunteisiimme sellaisina kuin tällä hetkellä olemme. Sillä on vaikutusta ympäristöömme ja itseemme, jotka jonkin ajan kuluttua ovat sitä, mitä ajattelemme. Ja samalla jo tuotamme uutta karmaa.

B: Mutta meidän on myös katsottava menneisyyteen. Ja jos katsomme menneisyyteen, näemme, että me koostumme siitä. Me koostumme useista elementeistä. Se kaikki on veressämme. Se tarkoittaa, että meissä on kaikki menneet inkarnaatiot, jotka tekevät meistä sen, mitä olemme tänään täysin uutena persoonallisuutena. Emme ole tulleet tyhjästä. Olemme itse asiassa tulosta kaikista menneiden persoonallisuuksien kokemuksista, jotka ovat inkarnoituneet niin kutsuttuun mikrokosmokseemme.

A: Tällä kaikella on valtava vaikutus, ja se on kirjattuna hengityskenttäämme, johon se voidaan tallentaa kahtenatoista horoskooppimerkkinä, joista astrologit puhuvat Se on siis todellista ja vaikuttaa siihen, keitä me olemme. Toiseksi meillä on myös veren perintö. Mutta tämä perintö, mahdollisesti testamentti, on isovanhempiemme vanhempien perintöä. Olemme sidoksissa siihen geeniemme ja kromosomiemme kautta siten, että olemuksessamme kuvaamme myös persoonallisuutemme menneisyyden. Ja sitten tietysti meillä on karma, jonka olemme keränneet tämän elämän aikana, nollasta siihen, missä olemme tällä hetkellä. Meillä on laukut ja matkatavarat, joita kuljetamme mukanamme. Kuten olemme keskustelleet, se on hyvää ja huonoa, positiivista ja negatiivista siinä mielessä, mikä liittyy luontaiseen henkiseen olemukseemme, lisääkö se ehdottomasti henkistä kehitystämme vai ei.

B: Tästä herää kysymys, onko jokin kehitys henkistä vai heikentääkö se henkistä kehitystä? Haluatko sanoa, että elämämme on täysin määrätty, ettemme voi tehdä mitään kohtalollemme?

A: Elämämme on säädetty, sanoisin, että se ei ole säädetty sataprosenttisen varmasti, koska muuten olisimme robotteja, olisimme vain kuin täysin kiteytyneitä mineraaleja ilman liikkeen mahdollisuutta.

B: Mutta ruumiimme liikkuvat. Ja esoteerinen tiede ja moderni ruusuristi selittävät, että meillä on fyysisen ruumiin lisäksi, eetteri-, astraali- ja mentaaliruumiit, jotka vaikuttavat tietoisuuteemme. Ja lisäksi meillä on tietty liikkumavara, tietty toiminta- ja reagoimismahdollisuus. Joten kohtalomme ei ole täysin määrätty, mutta emme todellakaan ole itsenäisiä olentoja, vaikka olemme puhuneet henkilökohtaisesta karmasta. Henkilökohtaisella karmalla on myös yhteys ryhmään, johon kuulumme, maahamme, rotuympäristöömme sekä ympäristöihin, jotka luomme perheeseemme ja työtilanteeseemme.

A: Luomme ja kehitämme jatkuvasti karmaa. Joten hyvin itsekkäinä tekoina, egosentrisen havainnoinnin perusteella kartoitamme, itse asiassa luomme ympäristön ja ilmapiirin, jota voimme kutsua astraaliseksi ilmapiiriksi. Se alkaa hallita meitä, koska olemme liittäneet itsemme epäpuhtaisiin, tuhoisiin, itsekeskeisiin elämäntapoihin, jotka yhdistävät meitä tuhoisiin voimakenttiin.

B: Ajatellaan nyt tätä myönteisessä mielessä niin, että jos joku etsii, jos joku on jo polun alussa, sisäisen vallankumouksen henkisellä polulla, hän luo sisälleen tilaa. Silloin kyseisellä henkilöllä on yhteys muihin, jotka ovat myös siirtymässä tähän väkivallattomuuden ja muun senkaltaisen suuntaan.

A: Mutta palataksemme itseemme, puhumme sairauksista, puhumme taudeista ja puhumme lääkeyrityksistä, jotka saalistavat meitä ja haluavat meidän olevan sairaita, jotta he voivat ansaita miljardinsa joka vuosi. Kun ajattelemme olevamme sairaita tai että meillä on sairaus, sekin on tavalla tai toisella karman keräämistä. Joten kun ajattelemme olotilaamme ja terveyttämme, meidän pitäisi myös nähdä tämä hyvin viitteenomaisesti, mutta myös nimenomaan yhteydessä karmaan, jota keräämme sairauden ja terveyden muodossa. Kaikki siis alkaa ja päättyy meihin itseemme.

B: Joten emme todellakaan voi muuttaa karmaamme, olemme jumissa sen kanssa, niinkö?

A: Vai voimmeko vaikuttaa siihen ihmisinä tai eläiminä, yrittäen tulla ihmisiksi? On olemassa omaa tahtoa, mutta jos se vain korostaa minun tahtoani toisten tahtoa vastaan synnyttäen siten konflikteja, lisäämme karmaa, ja se on noidankehä, josta ihminen ei pääse pois.

Karmasta vapautuminen ja henkinen vallankumous

B: Mutta jos alamme etsiä henkistä olemusta, ja henkinen olemushan on jokaisessa ihmisessä, se ei löydy ulkoisesta uskonnosta tai ulkoisesta Jumalasta, koska Jumalan valtakunta on meissä, se on heissä, se on henkilössä. Jos tämä on väite, jonka voimme tehdä, se on erittäin voimakas lausunto, mikä tarkoittaa, että tällä muutoksella, sisällämme tapahtuvassa vallankumouksessa käymme läpi liukenemisprosessin (tämä on alkemiallinen käsite), me hajoamme, ja siten teemme tyhjäksi kaikki karmiset sidoksemme yksi toisensa jälkeen. Kunnes tulee aika, että prosessissa, joka on transformaation, täyskäännöksen henkinen prosessi, jota kutsun samoin kuin modernit ruusiristikirjoitukset, transfiguraatioksi, että todella tulee aika, jolloin karma karkotetaan, poistetaan järjestelmästämme. Koska myös minä, myös ego poistuu, persoonallisuus kaikkine kykyineen voi sitten keskittyä sielun kehittämiseen, koska pohjimmiltaan olemme sieluolentoja.

A: Eikö ole fantastista, tämä tarkoittaa sitä, että voimme todella tehdä asialle jotain, eikä ole siten, että vain karma vaikuttaa meihin ja elämäämme.

B: Niin, se tarkoittaa, että mikään ei ole väistämätöntä. Karmalla on syy ja seuraus, ja sellaisia kuin olemme, riippuu meistä, se riippuu meistä jokaisesta. Päätämmekö vai emme liittyä mihinkään itsekeskeiseen noidankehäjärjestelmään, vai avaudummeko totuudelle, avaudummeko valolle, avaudummeko äärettömyyteen; ja milloin, kuolemanko jälkeen, varmasti ei – vaan nyt!

A: Ja se tarkoittaa, että siirrymme täysin erilaiseen paradigmaan ja täysin erilaiseen olemiseen, mikä on luonteeltaan hyvin yksinkertaista. Se ei perustu ihmisen mentaalisiin kykyihin, älylliseen kehitykseen. Se ei ole enemmän tietämistä, se ei ole sen kaltaista tietoa. Se on itsensä tuntemista, itsensä voittamista ja ylittämistä. Näiden prosessien suorittaminen on puhdistumisprosessi.

B: Jos sinä ja minä puhuisimme puhdistuksesta, olen varma, että pääsisimme nopeasti yhteisymmärrykseen siitä, mitkä puhdistuksen elementit ovat välttämättömiä. Aloitamme fyysisestä kasvatuksesta ja siirrymme sitten emotionaaliseen ja mentaaliseen puhdistumiseen. Nämä ovat joka päivä tapahtuvan muutosprosessin perusperiaatteet. Joka aamu herättyämme meillä on päivän mittaan erilaisia toimia, ammattitoimemme, perheemme ja velvollisuutemme. Meillä voi olla mitä tahansa toimia, missä ikinä asummekin, voimme silloin paeta karmavankilasta, joka on yksilöllinen, mutta myös planetaarinen.

A: Voimme siis kuvitella, että kun joku, joka tekee näin, hän ei vaikuta vain itseensä ja lähiympäristöönsä, vaan sillä on valtava vaikutus koko maailmaan. Tiedämmehän, että ympäristönsuojelijat sanovat, että perhonen lentäessään Amazonilla vaikuttaa teollisuusmaailmaan. Tämä pätee vielä enemmän silloin, kun se tapahtuu hienosyisemmällä tasolla. Tämä pätee vielä enemmän silloin kun se tapahtuu ajattelussamme.

Puhtaan ajattelun voima

B: Emme puhu niinkään positiivisesta ajattelusta, vaan puhtaasta ajattelusta, puhtaista tunteista. Ja jos käymme läpi tämän ympäristömuutoksen itsessämme, siirrymme kosketuksiin maailmankaikkeuden kanssa. Siirrymme äärettömyyden kosketukseen, siirrymme valon kosketukseen. Ja on olemassa olentoja, on yhteisöjä, ja on niitä, joiden muodostamaa ryhmää voimme kutsua yleismaailmalliseksi veljeskunnaksi, jota voimme kutsua sieluyhteisöksi, joka myös huolehtii planeetastamme.

A: Jos liitymme tälle värähtelyetäisyydelle, autamme uuden kundaliinin, sydämen kundalinista lähteneen uudistuneen kundaliinin, avulla, ja vaikutamme siten ihmiskuntaan sellaisenaan.

B: Kiitos, että jaoit tämän näkemyksen kanssani.

A: Kiitos, ja uskon, että voimme jatkaa näitä fundamentaalisia kysymyksiä, jotka antavat meille myös tarvittavat vastaukset, jos katsomme itseämme.

Kuva: Edward Lich, Pixabay